Aanbod
Workshops
Pedagogische studiedag "De Zevenster"
Vrijdag 4 oktober 2024
Hieronder vind je ons aanbod. Er zullen drie workshopmomenten zijn:
VM1: 9.00 uur - 10.30 uur
VM2: 11.00 uur - 12.30 uur
NM: 14.00 uur - 15.30 uur
Belangrijk!
Download hier de lijst met benodigde materialen per workshop!
1. Dans-en bewegingsexpressie (dans)
In deze nascholing zal je door in de ervaring te duiken, de mogelijkheden van dans ontdekken. Je wordt geprikkeld om te onderzoeken hoe een dansles kan opgebouwd worden, waar het kan ingezet worden, welke linken gelegd kunnen worden met andere vakken en bovenal wordt je enthousiasme aangewakkerd om jouw accenten, jouw eigen ‘draai’ te geven aan dans ; zodat ook jij als leerkracht dit vak met heel je hart kan overbrengen binnen jouw interesses en mogelijkheden. We leren ook het Zill-leerplan beter kennen door het te ervaren met ons eigen lichaam. Je zult verstelt staan hoe simpel het eigenlijk is opgebouwd ! Je gaat naar huis met een hoop bruikbaar materiaal om onmiddellijk in je klas toe te passen. Ook een uitgebreide syllabus is inbegrepen!
Doelgroep: kleuterschool, lagere school, bewegingsopvoeding (kijk goed na welke sessie bij welke doelgroep hoort)
Sessies: 9.00 uur - 10.30 uur (L456), 11.00 uur - 12.30 uur (L123), 14.00 uur - 15.30 uur (kleuterschool)
Lesgever: Harlinde Keymolen
2. Slapstick (drama)
In de theaterworkshop Slapstick draait alles op een grappige manier rond
lichaamshouding, -beweging en –expressie. In een speels en creatief proces ervaren de leerlingen het effect van motoriek op hun status en gevoelens. Spelenderwijs en puur vanuit beweging creëren ze hun eigen typetje en ontdekken hoe dat zich tot de anderen verhoudt. Veel gezamenlijke oefeningen (iedereen tegelijk op de speelvloer) leiden naar een kort toonmoment waarin de leerlingen in groepjes werken. Passende slapstickmuziek ter ondersteuning.
Doelgroep: lagere school
Sessies: 9.00 uur - 10.30 uur
Lesgever: Eric Clavie van Hoera! Theater
3. Kleuters op de planken
Drama voor de allerkleinsten: spelen op de tippen van je fantasie (drama)
Afbeeldingen worden woorden. Woorden worden voorwerpen, personen en dieren die we kunnen spelen. Het spel wordt een verhaal. We imiteren, fantaseren en creëren, iedereen tegelijk op de spelvloer. We geven ideeën, gedachten en emoties de vrije loop. Actie en interactie. We spelen voor elkaar en kijken naar elkaar. We lopen, springen, huppelen, zwemmen, vliegen, rijden… We kunnen alles en iedereen zijn: mensen, dieren en zelfs voorwerpen. Uit onze koffer vol fantasie komen verhalen die we spelend tot leven brengen.
Doelgroep: kleuterschool
Sessies: 11.00 uur - 12.30 uur
Lesgever: Eric Clavie van Hoera! Theater
4. Let the music play!
Workshop drama met muziek als inspiratiebron (drama)
In ‘Let the music PLAY’ is muziekbeleving de motor van een speels en creatief proces om leerlingen op weg te helpen ideeën, gedachten en emoties uit te drukken. Van opwarming over gezamenlijke oefeningen tot toonmoment in groepjes, steeds is (expressieve) muziek in zeer uiteenlopende stijlen de aanzet tot actie en interactie. Dit gebeurt zowel in stil spel als met korte en/of geïmproviseerde tekst. We gaan spelen op muziek! Spannende, dramatische, vrolijke, grappige, rare en vreemde muziek… In de theaterworkshop ‘Let the music PLAY’ is muziek de motor van hoe je beweegt, wat je zegt en wat je doet. Het is de rode draad van alles wat je speelt: personages, emoties, fantasie, … tot de creatie van je eigen scènes toe.
Doelgroep: lagere school
Sessies: 14.00 uur - 15.30 uur
Lesgever: Eric Clavie van Hoera! Theater
5. Poppenspel (drama)
Poppen en kinderen, een TOPcombinatie! Maar hoe breng je zo’n pop het beste tot leven?
Tijdens deze sessie ontdek je hoe je bekpoppen, stokpoppen, krantenpoppen en zelfs alledaagse objecten kunt omtoveren tot boeiende, levende personages.
Je leert niet alleen de technieken om poppen tot leven te brengen, maar ook hoe je deze vaardigheden doorgeeft aan je leerlingen.
Elk op hun niveau. Zowel voor kleuters als lagere school.
Je gaat naar huis met een hoop praktische tips en een berg inspiratie.
Doelgroep: kleuterschool, lagere school
Sessies: 9.00 uur - 10.30 uur
Lesgever: Skriewer
6. Drama in de klas (drama)
Drama in de klas, een les als een ander.
‘De leerlingen vonden het leuk’ is een van de meest gehoorde uitspraken na of over een les ‘dramatisch spel’. Maar wie heeft het over de inhoud? Wat hebben de leerlingen geleerd? Aan welke dramavaardigheden werd gewerkt?
We bekijken de verschillende dramavaardigheden van dichtbij. Verschillende werkvormen worden aangereikt om lessen dramatisch spel boeiender, rijker en doelgerichter te maken.
Een vorming die de leerkracht op weg helpt om drama als muzisch domein te ontdekken en toe te passen.
Sessie vol praktijkvoorbeelden van hoe je aan drama en theater kan doen in de klas. Heel praktijkgericht maar toch ook een klein beetje visie.
Doelgroep: L2, L3, L4, L5 en L6
Sessies: 11.00 uur - 12.30 uur
Lesgever: Skriewer
7. Drama in de kleuterklas (drama)
Drama in de klas, een les als een ander.
‘De leerlingen vonden het leuk’ is een van de meest gehoorde uitspraken na of over een les ‘dramatisch spel’. Maar wie heeft het over de inhoud? Wat hebben de leerlingen geleerd? Aan welke dramavaardigheden werd gewerkt?
We bekijken de verschillende dramavaardigheden van dichtbij. Verschillende werkvormen worden aangereikt om lessen dramatisch spel boeiender, rijker en doelgerichter te maken.
Een vorming die de leerkracht op weg helpt om drama als muzisch domein te ontdekken en toe te passen.
Sessie vol praktijkvoorbeelden van hoe je aan drama en theater kan doen in de klas. Heel praktijkgericht maar toch ook een klein beetje visie.
Doelgroep: kleuterschool en L1
Sessies: 14.00 uur - 15.30 uur
Lesgever: Skriewer
8. Tekening XL (beeld)
Een wit blad… en wat nu? Een herkenbare drempel die zowel kinderen, jongeren als volwassenen ervaren. Toch kan iedereen tekenen! Als je maar de kans krijgt te experimenteren. In deze vormingen spelen we met allerlei tekentechnieken: spiegelen, vormen in losse krabbels opsporen, blind tekenen, op zoek gaan naar texturen, tekenen met verlengde arm…
Bovendien denken we verder dan het potlood en halen een wilde waaier aan tekenmaterialen uit de kast: houtskool, oliekrijtjes, (fluo)stiften, balpennen… Wat is jouw favoriet? Dynamische en speelse oefeningen helpen om helemaal los te komen. Ze wakkeren je eigen tekenplezier aan waardoor je later samen met je klas of groep actief op ontdekking kan gaan. Ter inspiratie maken we steeds de link met diverse kunstenaars.
Doelgroep: kleuterschool, lagere school
Sessies: 11.00 uur - 12.30 uur
Lesgever: Bamm
9. 10 dozen = 101 installaties (beeld)
Op zoek naar opdrachten om op een creatieve manier met materiaal om te gaan en stapsgewijs tot interessante resultaten te komen? Materialen zijn verschillend en veelzijdig: zacht en hard, soepel en vast, eenkleurig en veelkleurig, breed en smal, rond en vierkant ... In deze vorming stapelen, sorteren, selecteren, verbinden, assembleren en combineren we al die materialen en komen zo tot 1001 variaties. Daarbij inspireren we ons op verschillende kunstenaars.
In deze vorming ontdekken we dat we met materiaal kunnen experimenteren rond vorm, kleur, licht, contrast… Het gebruikte materiaal is heel toegankelijk en makkelijk te vinden, zodat iedereen nadien zelf vlot aan het werk kan. De opdrachten kunnen we vanzelf vertalen naar andere materialen en technieken. Tot slot plaatsen we alles in een methodisch kader dat stof tot reflectie biedt.
Doelgroep: kleuterschool, lagere school
Sessies: 9.00 uur - 10.30 uur
Lesgever: Bamm
10. Perfect uit de maat (muziek)
Vergeet notenleer, blokfluiten en urenlang de maat slaan. Er bestaan best nog een pak andere methodes om muziek te leren, en vooral op een manier waarop je er ook effectief goesting in krijgt.
In deze vorming krijg je een brede waaier aan ritmische spellen en systemen aangereikt, waarmee je kinderen en jongeren zonder veel technische bagage (zowel deelnemers als van de begeleider) aan het musiceren brengt. Verder verdiep je je actief in verschillende opdrachten en oefeningen, en vergelijk je die op hun aantrekkingskracht voor deelnemers van alle leeftijden.
Doelgroep: lagere school
Sessies: 14.00 uur - 15.30 uur
Lesgever: Bamm
11. Kunst met de kleine K (beeld)
Kleuters houden van tekenen, schilderen, kleien en knutselen. In deze vorming gaan we een stap verder en tonen we hoe kleuters in contact te brengen met de kunstwereld. Actieve oefeningen omtrent het leven en oeuvre van beeldende kunstenaars als René Magritte, Panamarenko of Pierre Alechinsky bieden een antwoord op de vraag hoe je kleuters op een zinvolle manier met kunst kan laten omgaan.
Vertrekkende vanuit het idee dat kleuters hun wereld niet enkel visueel, maar via alle zintuigen verkennen, belichten we de kunstwerken niet puur beeldend, maar vanuit diverse invalshoeken. Ook door middel van klank, beweging, voelen, inleven en uitbeelden halen de kleinste K’s heel wat inzichten uit kunst.
Doelgroep: kleuterschool
Sessies: 14.00 uur - 15.30 uur
Lesgever: Bamm
12. Musée Maison (beeld)
In deze workshop vertrekken we van hedendaagse kunst uit het SMAK en het MUHKA. We vertrekken van deze kunstwerken en kijken hoe we opdrachten kunnen doen met kinderen in de klas binnen de verschillende disciplines (beweging, geluid, fotografie, theater...) Hoe combineren we deze verschillende disciplines? We proberen dit zelf uit, koppelen daarna terug en bedenken hoe jij dat specifiek met jouw klas kan toepassen...
Doelgroep: lagere school
Sessies: 11.00 uur - 12.30 uur
Lesgever: Bamm
13. Ecokunst (beeld)
Stokken, stenen, planten en aarde: dat vind je in de natuur. Petflessen, tetrapakken, textiel en papier zijn dan weer uitvindingen van de mens. En sommige kunstenaars gaan die 2 soorten materialen met elkaar combineren. Dat kan jij dus ook!
Geïnspireerd op kunstenaars die bezig zijn met het thema 'mens & milieu', ga je met natuurlijke en gerecycleerde materialen nieuw werk creëren. Vanuit deze ervaring krijg je een methodisch kader mee, zodat je zelf nieuwe opdrachten met verschillende materialen kan bedenken die het louter knutselen overstijgen. Daarbij ligt de nadruk op experiment en procesgericht werken.
Doelgroep: kleuterschool, lagere school
Sessies: 9.00 uur - 10.30 uur
Lesgever: Bamm
14. Woelen, een les over Sinterklaas (mix)
Jan vertelt...
"Kniktieklaas" van Bart Peeters is volgens mij het mooiste sinterklaasliedje. Het geeft prachtig weer wat ik als kind voelde tijdens de sinterklaasnacht. Onrustig en zenuwachtig lag ik in mijn bed te woelen. Zou hij komen? Was ik wel braaf genoeg geweest?
Met dat gevoel wou ik graag aan de slag met kinderen. Hoe kunnen we gevoelens zoals spanning, onrust, nieuwsgierigheid, angst, ongerustheid uitdrukken in muziek, beeld en dans? Dat was de Kunst.Zinnige vraag...
Ik ging op zoek naar kunstwerken waarin dat onrustige woelen zichtbaar, hoorbaar en voelbaar werd.
Ik kwam uit bij een werk van Rinus Van de Velde. Een omgewoeld bed. En bij Rosas danst Rosas van Anne Teresa De Keersmaeker.
Doelgroep: K3, L1 en L2
Sessies: 11.00 uur - 12.30 uur
Lesgever: Jan Schoolmeesters en Karen Vander Elst (UCLL)
Meebrengen: kussen, laken en deken
15. Broadway Boogiewoogie (mix)
We abstraheren de stad Leuven in beeld en dans. Daarbij laten we ons inspireren door
‘Broadway Boogie Woogie’ van Piet Mondriaan. De drukte van een stad geven we weer door
samen te bewegen. Via kleuren spelen we in op elkaars rol.
Doelgroep: L1, L2, L3 en L4
Sessies: 9.00 uur - 10.30 uur
Lesgever: Karen Vander Elst (UCLL)
16. Seasons March (mix)
Geïnspireerd door choreografieën van Pina Bausch dansant aan de slag gaan met de
figuurlijke en letterlijke betekenis van de seizoenen, met de focus op lente als metafoor voor
een nieuw begin en hoop (in de natuur en in het leven).
Doelgroep: lagere school
Sessies: 9.00 uur - 10.30 uur
Lesgever: Jan Schoolmeesters (UCLL)
17. Bodypercussie: creativiteit aan de macht (muziek)
Klasse schuilt vaak in eenvoud. Instrumenten bespelen is fantastisch, maar ritme maken zonder instrumenten is nog knapper. We hebben handen waarmee we kunnen klappen, op borst en dijen kletsen, vingers om te knippen, voeten om te schuifelen en te stampen, een tong om te klakken en een stem om te roepen, te zingen, te rappen.
Na de opwarming van stem, handen en voeten, gaan we aan de slag om een miniconcertin elkaar te steken.
Deelnemen aan deze sessie betekent ook ideeën aanbrengen. De workshopbegeleider heeft een vat vol ervaring om het toonmoment naar een hoogtepunt te laten toegroeien, maar het is dubbel zo leuk wanneer er ideeën uit de groep komen. Wie bedenkt een thema? Wie geeft de aanzet voor een nieuw ritme? Wie brengt een dansje aan om ons concert er spectaculair te laten uitzien? Wie neemt een grappige overgang voor zijn rekening? Wie komt er met een stoere naam op de proppen?
En wie weet ziet ons miniconcertje ooit het licht tijdens een schoolhappening.
Een workshop voor creatieve durvers.
Doelgroep: lagere school
Sessies: 11.00 uur - 12.30 uur
Lesgever: Bart Aillong
18. Ecopercussie: werp geen instrument weg (muziek)
We staan bekend als voorbeeldige burgers wanneer het gaat om recycleren. Laat ons een stapje verder gaan.
Wat dacht je van herwaarderen, een tweede leven geven aan voorwerpen die naar de schroothoop dienen gebracht te worden?
In het spoor van wereldvermaarde artiesten als STOMP, vormen we onze eigen trashband.
Jerrycans blijken mooie middentonen te produceren, op regenvaten speel je basnoten, flessen zorgen voor de hoge tonen, geribbelde blikken kan je raspen, plasticflessen gevuld met koffiebonen zijn ideale shakers.
Het spelplezier kan niet meer stuk, wanneer we de straat optrekken en de omstaanders verbazen met swingende onvervalste 'recyclage' beats.
Voor heel even zijn we kinderen uit de favela's in Rio de Janeiro, die tijdens het carnaval lustig de samba spelen op afvalmaterialen. Zalig toch?
Doelgroep: lagere school
Sessies: 14.00 uur - 15.30 uur
Lesgever: Bart Aillong
19. Boomwhackers (muziek)
Boomwhackers zijn fel gekleurde plastieken buizen, die elk gestemd zijn op een specifieke toon (noot). Hierdoor kan je in groep melodieën creëren, bekende hits spelen, zelf melodieën componeren, … kortom op een speelse en creatieve manier samen musiceren! Boomwhackers zijn een originele manier om in groep muziek te maken of noten te leren, en hebben hiervoor reeds internationale prijzen gekregen.
Doelgroep: kleuterschool, lagere school
Sessies: 9.00 uur - 10.30 uur
Lesgever: Muziek is de max, Rik Deckers
20. Stoelenpercussie (muziek)
Percussie op stoelen – hoe simpel en hoe cool kan het zijn…
Dit is een super toffe workshop en iedereen kan het! Je hebt alleen maar 2 drumstokken en een stoel nodig. In groep kun je super snel coole ritmes bedenken en samen uitvoeren. Voor je het weet ben je samen aan het grooven, gewoon, op een stoel! We maken het zo simpel of complex als jij wilt! Leuk voor jong en oud, in kleine of grote groep, mensen met helemaal geen of juist heel wat muzikale ervaring.
Doelgroep: lagere school
Sessies: 11.00 uur - 12.30 uur
Lesgever: Muziek is de max, Rik Deckers
21. Ukelele (muziek)
In minder dan een uur leren om een liedje op een mini-gitaar te spelen…kan dat echt? Met 25 tegelijk? Ja, het kan! Met deze toffe workshop van Muziek is de Max!
Rik komt naar de klas met 25 ukeleles. Een ukelele lijkt op een gitaar, maar dan veel kleiner, en met maar 4 snaren. We leren enkele basisakkoorden, hoe we onze vingers moeten zetten, hoe we het instrument vasthouden en hoe we met de snaren omgaan. Zo kunnen we al snel eenvoudige (pop)liedjes spelen.
De ideale kennismaking met een snaarinstrument, waarna je zeker meer wilt leren! Je voelt snel hoe leuk het is om een liedje te leren spelen en je favoriete songs mee te kunnen zingen!
Doelgroep: lagere school
Sessies: 14.00 uur - 15.30 uur
Lesgever: Muziek is de max, Rik Deckers
22. Klassiek in de klas (muziek)
Voor vele kinderen niet zo heel bekend.
Kinderen laten reizen in de wondere wereld van klassieke muziek is een unieke ervaring.
Met speelse, grappige en originele luister– en doe-activiteiten nemen we de leerlingen mee in een sessie waarin beschouwen en creëren heel belangrijk worden en waarbij een klassiek werk als inspiratiebron wordt gebruikt.
Doelgroep: lagere school
Sessies: 9.00 uur - 10.30 uur
Lesgever: Kamer Z, jOris Casteels
23. Upcycling (assembleren) (beeld en muziek)
Vakoverschrijdend werken (STEM, MUVO) rond een actueel thema: bouw van een taurom.
Het leren binnen dit project is een geïntegreerd gebeuren waarbij hoofd, hart en handen worden aangesproken.
Tijdens deze workshop worden de handen worden aan het werk gezet via allerhande praktische en kunstzinnige werkvormen, van schilderen, muzikale activiteiten, … tot beweging en het toepassen van diverse (ambachtelijke) technieken. Het hart wordt gewekt en gevoed door de deelnemers te helpen verbinden met de thematiek van het project (milieu/nieuwkomers).
Doelgroep: lagere school
Sessies: 11.00 uur - 12.30 uur
Lesgever: Jos Maes
24. Doosje vol muziek (muziek)
DAAR ZIT MUZIEK IN!
Wil je je kleuters graag iets muzikaals bijbrengen maar heb je zelf weinig tot geen muzikale achtergrond?...
Om verder te kunnen in je eigen klaspraktijk gaan we aan de slag met eenvoudige instrumenten, melodieën en materialen.
Klinkt als muziek in de oren!
Doelgroep: kleuterschool
Sessies: 9.00 uur - 10.30 uur
Lesgever: Erika Barmans
25. Blazersklas op school (muziek)
Door middel van het zelf bespelen van een instrument, zelf ervaren wat de blazersklas is. In anderhalf uur tijd klassikaal wat tonen op een blaasinstrument leren spelen. Dit als voorbeeld van wat de leerlingen meemaken en leren.
Een praktische workshop.
Doelgroep: L4 t.e.m. L6
Sessies: 14.00 uur - 15.30 uur
Lesgever: Marion Zwanenberg-Neefs, senior keyteacher Yamaha Blazersklassen, Europa.
26. De kracht van muzische binnen de zorg (muziek)
Doelen van deze sessie: Inzicht hebben in de kracht en meerwaarde van drama en dans binnen de zorgwerking. Kennismaking met creatieve en expressieve werkvormen die verbondenheid, samenhorigheid en een positief groepsgevoel stimuleren. Concrete en haalbare ideeën, werkvormen beleven/ervaren om samen met het zorgteam verder uit te werken. Zelf dans- en dramaplezier beleven in een positief werkwinkel-klimaat.
Doelgroep: zorgcoördinatoren
Sessies: 14.00 uur - 15.30 uur
Lesgever: Maxime Marchant, pedagogische begeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen
27. Kleine Zeppelin: muzisch werken met kleuters (mix)
De kleine Zeppelin biedt didactische ondersteuning bij het ontwerpen van muzische activiteiten voor kleuters. Je ontdekt de vier vormen van muzisch werken en past die toe in drama, dans, beeld, muziek en media. Je krijgt zicht op het concept van een activiteit, breed muzisch werken, muzische ontwikkeling, beschouwen met kleuters en het creatief proces. Je gaat naar huis met veel inzichten en concrete voorbeelden uit de kleuterpraktijk.
Voor wie doelgericht muzisch wil werken en vertrouwd is met de basisdidactiek van Zeppelin.
Je leert ...
- de didactische aanpak ontdekken van De kleine Zeppelin
- zicht krijgen op de vier vormen van muzische activiteiten
- concrete voorbeelden ontdekken in de vier vormen
- verwoorden wat doelgericht werken is in muzische vorming met jonge kinderen
Doelgroep: kleuterschool
Sessies: 9.00 uur - 10.30 uur
Lesgever: Oetang, Silke
28. Muzisch hoekenwerk in de kleuterschool (mix)
Muzisch hoekenwerk is een krachtige organisatievorm om leerlingen zelfgestuurd en met veel eigen initiatief in een (gekozen) domein aan de slag te zetten. Ze werken er in enkele stappen aan een muzische opdracht met heldere doelen. Hoekenwerk biedt ook de kans tot nauwe samenwerking en veel leren van en met elkaar. Je verkent al doende heel wat muzische hoeken vanuit verschillende muzische werkvormen en bouwstenen. Na het beleven van de concrete voorbeelden op maat van je klas zoom je zelf verder in op het ontwerpen van een hoekenfiche en het organiseren ervan. Deze sessie inspireert om zelf gevarieerde muzische opdrachten op te zetten vanuit hoekenwerk.
Je leert ...
- muzisch hoekenwerk kennen als interessante organisatievorm
- hoe muzisch hoekenwerk inzet op creativiteit, initiatief en zelfsturing
- zelf muzische hoeken ontwerpen in verschillende domeinen
- verschillende werkvormen en bouwstenen toepassen in hoekenopdrachten
Doelgroep: kleuterschool
Sessies: 11.00 uur - 12.30 uur
Lesgever: Oetang, Silke
29. Ontwerpen van procesgerichte kleuteractiviteiten (mix)
Je wordt ondergedompeld in het muzisch procesgericht werken en je leert zelf activiteiten opbouwen. Je staat stil bij de muzische werkvormen en bouwstenen van drama, dans, beeld en muziek en ervaart hoe die mee richting geven aan jouw muzische concepten en (eind)opdrachten. Deze inzichten geven je extra vertrouwen om te experimenteren met nieuwe lessen of om bestaande lessen aan te passen.
Vanuit concrete voorbeelden ontleden we wat het muzische proces precies inhoudt en wat de rol van creativiteit daarbij is. Eerst ervaar je dit zelf, daarna ga je aan de slag met een eigen voorbeeld. Na deze sessie sta je steviger in je schoenen als muzisch ontwerper en ga je met een pak inspiratie naar huis!
(Voor Zill-scholen: in deze sessie maken we de verbinding met de doelen van muzische grondhouding, vaardigheid en geletterdheid.)
Doelgroep: kleuterschool
Sessies: 14.00 uur - 15.30 uur
Lesgever: Oetang, Silke
30. Bouwstenen voor drama (drama)
Elk muzisch domein heeft haar specifieke ‘bouwstenen’: ze vormen als het ware de grammatica en het vocabularium van drama, beeld, dans of muziek. In deze sessie verdiep je je op beschouwende én creërende wijze in de bouwsteen van drama en ontdek je hoe de ‘taal van de kunsten’ echt werkt. Dit levert nieuwe inzichten en extra inspiratie op om met de bouwstenen te beginnen spelen, om nieuwe lessen te ontwerpen, om bestaande lessen te versterken, om interessante linken tussen de domeinen te zien, of om anders naar kunst te kijken. Deze verdiepende sessie breidt jouw muzische waaier verder uit!
Voor scholen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen nemen we de bouwstenen uit muzische geletterdheid (Zill) onder de loep.
Je leert ...
- de bouwstenen van de verschillende domeinen kennen vanuit beschouwend en creërend perspectief
- hoe je die bouwstenen zinvol inzet in een activiteit
- kansen zien om bouwstenen met elkaar te verbinden
Doelgroep: lagere school
Sessies: 9.00 uur - 10.30 uur
Lesgever: Oetang, Jonas
31. Bouwstenen voor dans (dans)
Elk muzisch domein heeft haar specifieke ‘bouwstenen’: ze vormen als het ware de grammatica en het vocabularium van drama, beeld, dans of muziek. In deze sessie verdiep je je op beschouwende én creërende wijze in de bouwsteen van dans en ontdek je hoe de ‘taal van de kunsten’ echt werkt. Dit levert nieuwe inzichten en extra inspiratie op om met de bouwstenen te beginnen spelen, om nieuwe lessen te ontwerpen, om bestaande lessen te versterken, om interessante linken tussen de domeinen te zien, of om anders naar kunst te kijken. Deze verdiepende sessie breidt jouw muzische waaier verder uit!
Voor scholen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen nemen we de bouwstenen uit muzische geletterdheid (Zill) onder de loep.
Je leert ...
- de bouwstenen van de verschillende domeinen kennen vanuit beschouwend en creërend perspectief
- hoe je die bouwstenen zinvol inzet in een activiteit
- kansen zien om bouwstenen met elkaar te verbinden
Doelgroep: lagere school, bewegingsopvoeding
Sessies: 11.00 uur - 12.30 uur
Lesgever: Oetang, Jonas
32. Bouwstenen voor muziek (muziek)
Elk muzisch domein heeft haar specifieke ‘bouwstenen’: ze vormen als het ware de grammatica en het vocabularium van drama, beeld, dans of muziek. In deze sessie verdiep je je op beschouwende én creërende wijze in de bouwsteen van muziek en ontdek je hoe de ‘taal van de kunsten’ echt werkt. Dit levert nieuwe inzichten en extra inspiratie op om met de bouwstenen te beginnen spelen, om nieuwe lessen te ontwerpen, om bestaande lessen te versterken, om interessante linken tussen de domeinen te zien, of om anders naar kunst te kijken. Deze verdiepende sessie breidt jouw muzische waaier verder uit!
Voor scholen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen nemen we de bouwstenen uit muzische geletterdheid (Zill) onder de loep.
Je leert ...
- de bouwstenen van de verschillende domeinen kennen vanuit beschouwend en creërend perspectief
- hoe je die bouwstenen zinvol inzet in een activiteit
- kansen zien om bouwstenen met elkaar te verbinden
Doelgroep: lagere school
Sessies: 14.00 uur - 15.30 uur
Lesgever: Oetang, Jonas
33. Werelddans voor kleuters (dans)
Kleuters leven vooral nog in hun kleine "ik-kringetje". Geheel eigen aan hun leeftijd. Toch staan kleuters ook open voor het ontdekken van nieuwe dingen.
Met het programma "Werelddans voor kleuters" willen we die honger nog verder aanwakkeren en aanmoedigen. Het programma biedt niet enkel dansen van over de hele wereld met hun eigen vormen en bewegingen maar ook muziek met allerlei klanken en ritmes, die soms ver af staan van de commerciële deuntjes die op onze kleuters worden losgelaten.
"Werelddans voor kleuters" is dus een totaalervaring, met een aanbod van dansen die zeer toegankelijke en uitnodigend zijn voor onze kleuters.
Doelgroep: kleuterschool en bewegingsopvoeding kleuterschool
sessie: 9.00 uur - 10.30 uur
Lesgever: Danskant, Joyce Vanlersberghe
34. Dansant en muzische voor peuters (dans)
Dit is een muzisch en dansant aanbod naar peuters toe waarbij wij aandacht hebben voor alle eisen gesteld aan het dansen met peuters.
De natuurlijke beweging, wars van elke gekunsteldheid. De peuterdans zal daarom ontspruiten uit de peuter zelf om langs de dansdocent om terug naar de peuter te gaan.
De peuterdans is één van de meest directe media om aan te zetten tot actief muziek beluisteren. Uit het luisteren naar het voorzingen door de lesgever, volgt het samen zingen en het gestalte geven aan de muzikale vormgeving door de beweging.
Doelgroep: K0, K1 en bewegingsopvoeding kleuterschool
sessie: 11.00 uur - 12.30 uur
Lesgever: Danskant, Joyce Vanlersberghe
35. Dansspetters bij kleuters (dans)
Dansspetters voorziet in een behoefte aan praktisch dansmateriaal. Deze dansbundels bevatten een dansprogramma dat zowel structuur biedt als ruimte voor exploratie. Het programma is met name bedoeld als een richtlijn waarbinnen alle ruimte is voor eigen ideeën die samen met de kinderen kunnen worden uitgewerkt.
Elke dans heeft een achtergrond en een thema die aansluiten bij de leef- en belevingswereld van kinderen en waarin het speelse element en de eigen improvisatie een centrale plaats hebben. Dit zijn werkboeken voor iedereen die in zijn of haar werkveld met kinderen te maken heeft en die graag met ze wil dansen.
Doelgroep: kleuterschool, bewegingsopvoeding kleuterschool
sessie: 14.00 uur - 15.30 uur
Lesgever: Danskant, Joyce Vanlersberghe
36. Van inspiratie tot creatie. Over Hoppenbrouwers en lijnen,
een workshop voor kleuterleraren (beeld)
Ben je kleuterleraar en wil je ervaren hoe je eender welke muzische beleving uit je eigen leefwereld kan gebruiken als inspiratie om een muzisch arrangement voor je kleuters uit te werken? Dan ben je hier aan het juiste adres.
In deze interactieve workshop ervaar dat je zelf geen grote kunstkenner of kunstenaar hoeft te zijn om krachtige muzische activiteiten te kunnen aanbieden! We doorlopen, vertrekkende vanuit de kunstwerken van Hoppenbrouwers, het hele proces voor het uitbouwen van een krachtig muzisch arrangement,. Daarbij leggen we het accent op het domein beeld met speciale aandacht voor de bouwsteen: ‘lijnen’.
Klik hier voor meer informatie.
Doelgroep: kleuterschool
Sessies: 9.00 uur - 10.30 uur en 11.00 uur 12.30 uur
Lesgever: Miranda Tobin, pedagogisch schoolbegeleider Vlaams Lasalliaans Perspectief
37. Geïnspireerd door de schilderijen van Hoppenbrouwers … een duik in de geheime en wondere wereld van kleuren voor leraren eerste, tweede en derde leerjaar (beeld)
Geboren in Antwerpen op 27 april 1930, groeit Alfons Hoppenbrouwers op in een groot gezin. Zijn vader, die zelf ook schildert, neemt hem regelmatig mee naar musea en concerten. Zijn moeder probeert haar liefde voor muziek door te geven aan haar kinderen. Zo leert Alfons in zijn kinderjaren viool spelen en zingt hij in een knapenkoor. Als zestienjarige treedt hij in bij de Broeders van de
Christelijke Scholen. Omwille van zijn ingenieursstudies verhuist Alfons Hoppenbrouwers naar Schaarbeek waar hij in 1957 de kunsthumaniora Sint-Lukas Brussel opricht. Naast architect en docent is hij ook beeldend kunstenaar. Het grootste deel van zijn leven blijft hij in Schaarbeek wonen en werken tot hij op 16 februari 2001 onverwachts overlijdt.
In zijn vele werken speelt kleur een cruciale rol. Dit kleurenpalet wekt onze nieuwsgierigheid en fantasie, en moedigt ons aan om ermee aan de slag te gaan. Tijdens deze interactieve workshop verkennen we, geïnspireerd door de schilderijen van Hoppenbrouwers, de mysterieuze en fascinerende wereld van kleuren. We baseren ons op de bouwsteen ‘kleur’ uit het domein beeld van het leerplan ‘Zin in leren! Zin in leven!’. We duiken in primaire, secundaire en tertiaire kleuren, de kleurencirkel van Itten, heldere en donkere kleuren, koude en warme kleuren, signaal- en camouflagekleuren, en de emoties die kleuren oproepen. Na afloop van de workshop zullen deze concepten voor jou alvast geen geheimen meer hebben.
In deze workshop
-
ontdek je hoe je de fascinerende en mysterieuze wereld van kleuren op een eenvoudige manier kan integreren in jouw onderwijsarrangementen;
-
die aansluiten bij jouw thema’s en projecten;- krijg je praktische lesideeën en werkvormen die je onmiddellijk kan gebruiken in jouw klas en
-
deel je ervaringen met collega's en ontdek je mogelijks nieuwe manieren om de muzische en kunstzinnige ontwikkeling van je leerlingen te stimuleren.
Doelgroep: L1, L2 en L3
Sessies: 9.00 uur - 10.30 uur en 11.00 uur 12.30 uur
Lesgever: Wim De Cock, pedagogisch schoolbegeleider Vlaams Lasalliaans Perspectief
38. Ontdek de magie van muziek en beeldende kunst: workshop voor leraren vierde, vijfde en zesde leerjaar (muziek en beeld)
Ben je een leraar in de bovenbouw van het lager onderwijs en wil je je leerlingen inspireren met een unieke combinatie van muziek en beeldende kunst? Grijp dan nu je kans en schrijf je in voor een inspirerende workshop rond het werk van kunstenaar Alfons Hoppenbrouwers! In deze interactieve workshop duiken we in de fascinerende wereld van Hoppenbrouwers, bekend om zijn rijke, expressieve vormen en kleuren. We laten je zien hoe je zijn beeldend werk kunt vertalen naar muzikale activiteiten die niet alleen de creativiteit van je leerlingen stimuleren, maar ook hun artistieke beleving verdiepen. We gaan hierbij dieper in op de muzikale bouwstenen klankkleur, melodie, ritme, samenklank, tempo, dynamiek en vorm. We verkennen enkele eenvoudige compositietechnieken die je met de kinderen kan toepassen.
We verbeelden onze composities in een grafische partituur en voeren ze uit. Niets hoogdravends! Een kind kan de was doen…
Wat kun je verwachten?
-
Creatieve Inspiratie: Leer hoe je beeldende kunst en muziek op een toegankelijke manier kunt integreren in je lessen.
-
Praktische Tools: Ontvang kant-en-klare laagdrempelige lesideeën en werkvormen die je meteen kunt toepassen in de klas.
-
Samenwerking en Uitwisseling: Wissel ervaringen uit met collega’s en ontdek nieuwe manieren om de kunstzinnige ontwikkeling van je leerlingen te bevorderen.
-
Breng de kunstenaar in jezelf naar boven en inspireer je leerlingen met de kracht van muziek en beeld!
Doelgroep: L4, L5 en L6
Sessies: 9.00 uur - 10.30 uur en 11.00 uur 12.30 uur
Lesgever: Luc Breugelmans, pedagogisch schoolbegeleider Vlaams Lasalliaans Perspectief
39. Magisch tapijtje: muzisch beeldend werken vanuit een verhaal (beeld)
Hoe ga ik dit nu zelf toepassen? Muzische omkadering van workshop magisch tapijtje
Tijdens deze workshop laten we zien hoe jij als leerkracht een muzische beeldles kan opbouwen. Dit doen we a.d.h.v. analyse, leuke spelvormen, werkwijzes en interessante technieken en materialen. Na de analyse van de vorige workshop gaan we zelf aan de slag met persoonlijke thema’s en materiaal.
Doelgroep: lagere school
Sessies: 9.00 uur - 10.30 uur en vervolgsessie van 14.00 uur - 15.30 uur (je bent verplicht om beide sessies te volgen)
Lesgever: Atelier Kastar
40. Muzisch vertrekken vanuit een prentenboek
Ik wil mijn hoed terug (beeld)
De workshop start met het voorlezen van het verhaal ‘Ik wil mijn hoed terug’ van Jon Klassen waarin Beer op zoek gaat naar zijn hoed. Hij komt verschillende figuren tegen die in de beeldende opdracht onder de loep genomen wordt. We bekijken de vormen, textuur en kleur en gaan hiermee aan de slag!
- integratie met wiskunde (puzzelen, geometrische vormen), drama,
- WO(exploratietocht)
- tactiele werkvormen, drukken, textuurpasta ,frottage techniek, stempelen
- diverse uitwerkingen mogelijk
- creatief denken
- werken met stappenplan
- laagdrempelig
- knap, persoonlijk eindresultaat
Doelgroep: kleuterschool
Sessies: 11.00 uur - 12.30 uur en vervolgsessie van 14.00 uur - 15.30 uur (je bent verplicht om beide sessies te volgen)
Lesgever: Atelier Kastar
41. ‘Bewegingsexpressie’ en ‘drama’ (dans en drama)
Met de sessie proberen we de leerkracht de nodige aanzet en ondersteuning te geven voor het leerplan muzische ontwikkeling met de focus op beweging (dans) en dramatisch spel. Geen gemakkelijk leerplan weliswaar, omdat het te maken heeft met een actieve participatie van de leerkracht én het kind, samen in de klas. We verlaten de starheid van denken via de 'beweging'. Je moet je open opstellen, flexibel en durven vrijgevig zijn in je manier van spelen.
Deze sessie werkt via het gebarenspel naar structuur brengen in de persoonlijkheid en het bevorderen van zelfbeheersing van lichaam en geest. Het pedagogische doel van deze sessie is een creatieve levenshouding ontwikkelen, want ze is er altijd bij de een meer aanwezig dan bij de andere, die de jonge persoonlijkheid vrijmaakt en tot ontplooiing brengt. Alsook werkt het in op het totale ‘zijn’ van het kind en is eveneens aanbevolen voor leerkrachten die worden geconfronteerd met ADHD-problematische kinderen en jongeren met autistisch gedrag.
Doelgroep: lagere school
Sessies: 11.00 uur - 12.30 uur en 14.00 uur -15.30 uur
Lesgever: Carloconitheater
42. PC als muziekinstrument: programma LMMS (media en muziek)
Tijdens deze workshop gaan we aan de slag met het muziekprogramma LMMS. Dit programma is een gratis, open source, cross-platform digitaal werkstation waarmee je muziek kunt produceren met je computer. Dit omvat de creatie van melodieën en beats,
geluiden synthetiseren en mixen, samples arrangeren en nog veel meer. Via een eenvoudig stappenplan (op niveau van) krijgen we wegwijs met diverse mogelijkheden van dit programma, om te komen tot een eigen creatie van een techno-, rap- of r&b-nummer.
Doelgroep: lagere school
Sessies: 14.00 uur - 15.30 uur
Lesgever: Jos Maes
Meebrengen: laptop met het programma vooraf geïnstalleerd (https://lmms.io/)
43. Yoga (dans)
Deze workshop wordt aangeboden voor leerkrachten bewegingsopvoeding en leerkrachten lagere school om kinderen kennis te laten maken met yoga. Hierdoor kunnen zij ervaren hoe yoga kan bijdragen aan het versterken van hun lichaam en het verbeteren van hun flexibiliteit. Een belangrijk voordeel van yoga voor kinderen is het directe effect op hun stressniveau.
Yoga biedt kinderen de kans om mindful te bewegen zonder prestatiedruk. Het brengt lichaam en geest in balans en helpt impulsief gedrag te verminderen.
De workshop bestaat uit drie onderdelen: ademhaling, zonnegroeten en yoga nidra. Deze tools, die afzonderlijk of samen kunnen worden toegepast in een les, helpen kinderen om meer evenwicht, rust en vreugde in hun lichaam te ervaren.
Doelgroep: lagere school en bewegingsopvoeding
Sessies: 14.00 uur - 15.30 uur
Lesgever: Sarah De Schepper