top-view-workers-using-different-digital-devices.jpg

Aanbod
Workshops

Pedagogische studiedag "De Zevenster"
Vrijdag 21 oktober 2022

Hieronder vind je ons aanbod. Er zullen drie workshopmomenten zijn:
VM1: 9.00 uur - 10.30 uur
VM2: 11.00 uur - 12.30 uur
NM: 14.00 uur - 15.30 uur

Je kan hieronder de korte inhoud van de workshops lezen.
De keuze van de workshops kan je doorgeven vanaf donderdag 6 oktober 2022 - 20.00 uur t.e.m. dinsdag 11 oktober 2022 - 20.00 uur.
Om naar het inschrijvingsformulier te gaan klik je hier.
Voor elke workshop is per school een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

1. Lerend netwerk lichamelijke opvoeding 

Ben jij leerkracht lichamelijke opvoeding of geef je bewegingslessen op school?
Wil jij een nieuwe dynamiek opwekken op school? Wil je leren van en met anderen, wissel je graag kennis en ervaringen uit? 
Ben jij benieuwd naar de aanpak van andere scholen en ben je ook bereid om je eigen successen en leermomenten te delen? 

Dan is het 'lerend netwerk lichamelijke opvoeding' zeker iets voor jou.

Deze workshop duurt twee sessies.

Doelgroep: leerkrachten lichamelijke opvoeding

Sessies: VM1, VM2 

Lesgever: Arnout Bonte

Meebrengen: laptop

2. Bingel

Duik je mee in Bingel?

Tijdens deze workshop geven we een antwoord op jouw persoonlijke Bingelvragen en volgen/oefenen we vanop onze eigen PC. We focussen op de differentiatiemogelijkheden met Bingel.

 

Volgende vragen kunnen zeker aanbod komen:

  • Hoe zet ik een taak klaar in Bingel?

  • Hoe hergebruik ik een taak van vorig schooljaar?

  • Hoe zet ik het klokje in Bingel aan/uit?

  • Hoe plaats ik een leermiddel van een leerjaar op het Bingeleiland?

  • Hoe werk ik met de differentiatiemodule?

Doelgroep: lagere school

Sessies: VM1

Lesgever: Kristien Vanbrabant

 

Meebrengen: laptop

 


 

3. Help, mijn GSM staat niet stil!

De lockdown heeft ons nog meer gedwongen om online te communiceren. We zijn hyperbereikbaar via Smartschool, Whatsapp …
In deze werkwinkel krijg je enkele praktische tips om je apps zo in te stellen dat je in je privéleven niet constant met je werk geconfronteerd wordt.

Doelgroep: kleuterschool, lagere school

Sessies: VM1, VM2

Lesgever: Pieter Rowies

Meebrengen: laptop

4. Zonder tekst: fotograferen - VOLZET

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. In deze vorming is het de bedoeling om dat cliché te bevestigen.
Je gaat op zoek naar sprekende beelden of probeert een bestaand beeld aan het spreken te krijgen. Niet letterlijk natuurlijk, maar door een beperkte, maar gerichte nabewerking. Hoe maak je geslaagde foto’s voor de website van de school? Hoe maak je die ene foto van een activiteit die zowel de sfeer als het geheel vat?
Dat zoek je samen met de groep uit waarbij je ook praktische en methodische tips & tricks krijgt van hoe dit samen met kinderen te doen.

Doelgroep: kleuterschool, lagere school

Sessies: VM1

Lesgever: Mooss Audiovisuele kunsten

 

Meebrengen: laptop

 


 

5. Je camera vertelt het: video - VOLZET

Nieuwe media beloven interessante mogelijkheden voor in de klas of het jeugdwerk, maar hoe pak je dat concreet aan? In deze vorming exploreer je verschillende toepassingen. Je gaat aan de slag met tablets en bekijkt hoe ze een meerwaarde kunnen vormen. Je zoekt uit hoe het komt dat beelden soms meer kunnen zeggen dan een hele uitleg en hoe je kinderen en jongeren kan helpen om kritisch om te gaan met nieuwe media en beeldcultuur. Ten slotte leer je actief kijken en zelf foto’s en korte filmpjes maken. Een schoolfeest, een activiteit, een optreden op school ... Hoe maak je er een aantrekkelijk filmpje van? Overwin je cameravrees en experimenteer met standpunten, kadrering en een klein beetje montage. Met een aantal kleine praktische oefeningen ontdek je wat het beste werkt en hoe je alles het makkelijkst in beeld brengt. Geen voorkennis vereist.

Doelgroep: kleuterschool, lagere school

Sessies: VM2

Lesgever: Mooss Audiovisuele kunsten

 

Meebrengen: laptop

 


 

6. (h)Appklaar! Tekenen op de tablet en stopmotion - VOLZET

Hoe gebruik je tablets in de kleuterklas en lagere school?

David Hockney is ver in de 70 en maakt zijn schilderijen tegenwoordig op de tablet. Dat kunnen wij ook! We fotograferen, tekenen, filmen, maken collages … en dat allemaal op de tablet. We zoeken uit met welke apps we ons kunnen uitleven en gebruiken ze door elkaar. We nemen een foto als achtergrond voor een schilderij en plaatsen er tekst op. Of helemaal omgekeerd! In deze vorming experimenteren we ook met stopmotion.

Doelgroep: kleuterschool, lagere school

Sessies: NM

Lesgever: Mooss Audiovisuele kunsten
 

7. Werken met het digitale schoolbord: toetsentraining Clevertouch

Basisopleiding met uitleg van de aansluitingen, knoppen en apps op het CLEVERTOUCH touchscreen met tips en tricks voor een efficiënt gebruik in de klas.
 

Doelgroep: kleuterschool, lagere school

Sessies: VM1, VM2

Lesgever: Axoz

 

Voortaak: Je vragen i.v.m. het bordgebruik mag je vooraf doorspelen. Deadline: maandag 17/10/2022 via hermans.saar@gmail.com

8. Werken met het digitale schoolbord: toetsentraining Clevertouch - uitbreiding

Uitbreidingsopleiding Clevertouch: instellingen - Cleverstore - inleiding tot Cleverlynx - inleiding tot CleverMessage

Doelgroep: kleuterschool, lagere school

Sessies: NM

Lesgever: Axoz

 

Voortaak: Je vragen i.v.m. het bordgebruik mag je vooraf doorspelen. Deadline: maandag 17/10/2022 via hermans.saar@gmail.com

9. Hoe ICT-competent ben jij? Doe de test!

Wil je graag zicht krijgen op jouw ICT-competenties en hier gericht aan werken? Dan is de tool Digisnap van Kenniscentrum Digisprong een aanrader voor jou. Aan de hand van een vragenlijst leer je jouw sterktes kennen maar krijg je ook inzicht in je noden. Op basis van deze analyse reikt de tool je suggesties op maat aan om te werken aan jouw ICT-vaardigheden. Dit met een praktische koppeling naar opleidingen die hier een antwoord op kunnen bieden. Maak in deze workshop kennis met Digisnap en het onderliggende DigCompEdu-kader.
Meer info? Surf naar https://www.vlaanderen.be/kenniscentrum-digisprong/tools/digisnap/wat-is-digisnap

Doelgroep: kleuterschool, lagere school

Sessies: NM

Lesgever: Onderwijs Vlaanderen

 

Meebrengen: laptop en de dag zelf kunnen aanmelden via ItsMe of met een kaartlezer en met je identiteitskaart. Je hebt ook de Digisnap-code nodig die je vooraf kan aanvragen bij je directeur.

 


 

10. Hoe gebruik je ICT effectief in de zorg? 7 tips met CleverKids - VOLZET

Binnen Eureka Onderwijs gebruiken we de computer om leerlingen zichzelf te laten ondersteunen. ICT vormt een vast onderdeel in het klasgebeuren. We gaan uit van het UDL-principe: wat werkt voor zorgleerlingen is ook breed klassikaal inzetbaar.

Eureka zoekt al jaren naar hoe we efficiënt en laagdrempelig ICT kunnen inzetten zonder dat de leerkracht en leerling expert moeten zijn in ICT-gebruik. In deze sessie overlopen we waar je op moet letten en welke vaardigheden essentieel zijn om leerling te ondersteunen in hun leerproces.

Lucas Hermans toont aan de hand van de concrete tools hoe jij leerlingen vanuit de zorg effectief met de computer leert omgaan. Na deze workshop kan je meteen zelf aan de slag met de tips die de revue passeren. 

Doelgroep: zorgcoördinatoren, lagere school

Sessies: VM1

Lesgever: Lucas Hermans van Eureka

 

Meebrengen: laptop

11. Canva 

Wil je snel je huisstijl toepassen voor het aanmaken van een eigen Facebookheader of ander promotiemateriaal, dan kan je hier Canva voor gebruiken. En dat kan zonder dat je een grafische achtergrond of voorkennis moet hebben. Eenvoudig dus! Ook voor jou! In de workshop komen volgende items aan bod: Waarvoor kan je Canva gebruiken? Werken met lay-outs, optimaal gebruik van (eigen) afbeeldingen, gebruik van tekst en verschillende fonts, maken van infographics en downloaden en gebruik van je ontwerpen.

Doelgroep: kleuterschool, lagere school

Sessies: VM1 (volzet), NM

Lesgever: Prezibelle - Joachim Gregoor

 

Meebrengen: laptop met account op www.canva.com

12. Moovly - VOLZET

Moovly is een eenvoudig te gebruiken platform (van Vlaamse makelij) waarmee je zelf animatievideo’s en andere multimedia-inhoud kan maken. Geanimeerde video’s trekken de aandacht naar je school, kunnen zowel voor interne als externe communicatie gebruikt worden of je kan er maken voor je klas of vak. Dit kan zonder groot budget of technische kennis. Aan de hand van animatieobjecten kan je zelf whiteboardvideo’s, geanimeerde infografieken en animatiefilmpjes maken. Hierbij kan je gebruik maken van vele objecten in de bibliotheek. Je kan je video’s opmaken, delen, kopiëren of vertalen én je maakt zoveel versies als je wil! Voor het onderwijs kunnen we gebruik maken van de specifieke education licence.

Doelgroep: kleuterschool, lagere school

Sessies: VM2

Lesgever: Prezibelle - Joachim Gregoor

 

Meebrengen: laptop met acount op www.mouvly.com

13. Prezi - GEANNULEERD

Vernieuwend en opvallend presenteren!

Prezi is een online tool die het mogelijk maakt om schitterende presentaties te maken. Prezi komt los van de opeenvolgende slides, zoals je die kent uit Powerpoint. Door gebruik te maken van een nieuwe, grafisch zeer mooie techniek, krijg je volledige vrijheid in het ontwerp van je presentaties. Toeschouwers van jouw presentaties zullen hun aandacht niet verliezen als je gebruik maakt van Prezi!

Naast het ontdekken van de verschilpunten en gelijkenissen tussen Prezi en Powerpoint, gaat de deelnemer aan de slag met Prezi. Hij kan zich helemaal loslaten op het oneindig multimediaal canvas met integratie van afbeeldingen, video's en PDF-documenten. Na het koppelen van de verschillende onderdelen in een tijdspad, is de deelnemer helemaal klaar voor een verbluffende presentatie!

Nadat we Prezi's gemaakt en gedeeld hebben gaan we ook in op de do's en dont's van het presenteren met Prezi.

Doelgroep: kleuterschool, lagere school

Sessies: NM

Lesgever: Prezibelle - Joachim Gregoor

 

Meebrengen: laptop

14. Sprint - VOLZET

SprintPlus is een handig voorleesprogramma dat je helpt met lezen en schrijven. Door de aangename voorleesstem hoor je wat je schrijft en merk je sneller fouten op. Sprint werkt ook rechtstreeks in je vertrouwde Microsoft Word. Een pdf-bestand, dus ook de digitale schoolboeken, kan je meteen openen in Sprint.

Naast de voorleesfuncties bevat de software een reeks extra hulpmiddeltjes zoals homofonenhulp, fonetisch lezen, markeerstiften,... die je helpen om beter te schrijven en vlotter te studeren.
In deze workshop krijg je uitleg hoe je met Sprint aan de slag kan. Hoe werkt Sprint en hoe kan je het inzetten in de klas? We maken ook tijd voor vragen en antwoorden.

Doelgroep: lagere school + zorgcoördinatoren

Sessies: VM2

Lesgever: Wendy Berthels

 

Meebrengen: laptop (vraag een sprint-account voor leerkrachten aan je ICT-coördinator)

15. Bookwidgets

Leer hoe je zelf leuke, interactieve oefeningen kan maken en delen met je leerlingen. Je leert:

  • hoe je een automatisch verbeterde opdracht maakt

  • hoe je deze kan delen met jouw leerlingen

  • waar je jouw leerlingen deze terugvinden en kunnen maken

  • hoe je het werk van jouw leerlingen kan nakijken en op welke manier je feedback kan geven

Belangrijk: je hebt géén licentie van Bookwidgets nodig om de workshop te volgen. Om de toepassing nadien te gebruiken wel.

Doelgroep: lagere school

Sessies: VM2, NM

Lesgever: Joke Vandepitte 

 

Meebrengen:
-Een laptop
-Een account van bookwidgets. Wie nog geen account heeft kan er eentje aanmaken: www.bookwidgets.com kies voor de grote knop: "start for free" Indien mogelijk inloggen met Smartschool. Dan is er meteen een link tussen Smartschool en bookwidgets.

- Toetsen of taken die je graag wil omzetten naar bookwidgets
- Een notitieboekje.

16. ICT in de lagere school

We onderzoeken verschillende apps die het onderwijs kunnen ondersteunen in de lagere school. We bieden algemene didactische apps aan, maar ook toepassingen die aansluiten bij de inhoudelijke doelen van het leerplan. De apps variëren van eenvoudig oefenen op leerstof tot inspelen op het aanschouwelijk maken van de leerstof door middel van Virtual Reality. 

Doelgroep: lagere school
Sessies: VM1 VM2, NM
Lesgever: Jsit academy


Meebrengen: Lijst met apps laten installeren op je laptop en/of tablet • Youtube • QR-codegenerator (YKART) • Scanner voor QR- en barcodes van Teacapps • Chromavid • Google Chrome • Oodlu • WRTS • Mathland • Rekenen en puzzels: groep 2,3 • Rekenspelletjes (groep 2,3,4) • Plickers

17. Cyberhelden

Een praktische workshop met activiteiten en een escape box! Veilig en verstandig gebruik maken van digitale media. We werken rond 5 thema’s. Nadien kan je hiermee aan de slag in je lessen en in je klas.

  • Cyber Slim: Het belang van privacy. Bewustzijn creëren rond je digitale voetafdruk en online reputatie.

  • Cyber Alert: Omgaan met valse informatie en online oplichting.

  • Cyber Sterk: Het belang van sterke paswoorden

  • Cyber Vriendelijk: Onlinecommunicatie, cyberpesten en het belang van empathie

  • Cyber Moedig: Durven praten wanneer het fout gaat

Doelgroep: leerkrachten 3de, 4de, 5de en 6de leerjaar + zorgcoördinatoren

Sessies: NM

Lesgever: Cyberhelden

 

Meebrengen: tablet (indien mogelijk)

18. Prowise

De tool voor leerkrachten...

Ontwerp met behulp van Prowise Presenter interactieve lessen en presentaties.

Gebruik de educatieve content die we voor je klaargezet hebben in de mediabibliotheek om je lessen te verrijken.

Binnen Presenter heb je al je instructietools, achtergronden, afbeeldingen, video’s en 3D-modellen altijd binnen handbereik. 

 

Maak je les interactief met de inzet van een ProQuiz (gratis alternatief voor Kahoot) of laat leerlingen het tegen elkaar opnemen met de ProConnect-tools.

Doelgroep: kleuterschool, lagere school

Sessies: VM2, NM

Lesgever: Dirk Goelen

Meebrengen: laptop - gratis login aanmaken voor Prowise Presenter (klik hier)

19. Tinkercad (3d printing)

Na deze nascholing kan je met je leerlingen 3D-tekenen en -printen. Dankzij 3D-printen leren jouw leerlingen niet alleen conceptueel denken; ook hun creativiteit, design-skills en technische vaardigheden worden aangescherpt.

Doelgroep: lagere school, eventueel kleuterschool

Sessies: VM1

Lesgever: Brightlab

Meebrengen: laptop + externe muis

20. AR / VR

Virtual en Augmented Reality, is dit nu realiteit of blijft dit nog abstract en letterlijk 'virtueel' voor vele leerkrachten? Ondertussen hebben AR en VR eindelijk hun weg naar het grote publiek gevonden. Waarom dit dan niet inzetten in het onderwijs? Deze workshop maakt je wegwijs in de wereld van AR en VR en toont je hoe (eenvoudige) technologische middelen het mogelijk maken om AR en VR in je lessenpakket te integreren. Wat is er nu al beschikbaar aan educatief VR en AR-materiaal en hoe kan je hiermee je (online) lessen verrijken?

Doelgroep: lagere school

Sessies: VM1

Lesgever: Brightlab

Meebrengen: laptop + externe muis

21. Micro:bit - GEANNULEERD

De mogelijkheden van de micro:bit zijn bijna oneindig. Wil je richtingaanwijzers installeren op je fiets, je eigen stappenteller ontwerpen of een zelfrijdend autootje programmeren? Met de micro:bit realiseren je leerlingen de leukste opdrachten en integreer jij zonder moeite STEM in je lessen. Tijdens deze nascholing leer je als leerkracht eerst zelf werken met de micro:bit. Daarna ga je aan de slag met praktische opdrachten die je achteraf in de klas kan toepassen.

Doelgroep: lagere school

Sessies: NM

Lesgever: Brightlab

 

Meebrengen: laptop + externe muis

22. Computationeel denken plugged

Computationeel denken is leren om een complex probleem zo aan te pakken, dat een computer kan helpen om het op te lossen. Zelfs jonge kinderen kunnen spelenderwijs aan de slag om te leren denken als een computer! Oefenen kan zonder een computer, maar je kan natuurlijk ook aan de slag met een aantal handige programmeerapps en -tools. In deze workshop tonen we je hoe je praktisch aan de slag kan met o.a. Makey-makey,  Blue-Bot, Photon! 

Doelgroep: lagere school

Sessies: VM1 voor leerkrachten L456, VM2 voor leerkrachten L123

Lesgever: Brightlab

Meebrengen: laptop + externe muis

23. IR13 - GEANNULEERD

Treinen kunnen tegenwoordig meer en meer zelfstandig rijden. Dat is te danken aan hun gevoelige sensoren en een correcte programmatie. Op die manier proberen ingenieurs zoveel mogelijk menselijke fouten uit te schakelen. Het verhoogt de veiligheid van alle reizigers! Met de workshop IR13 ontdek je jouw ingenieursvaardigheden via logische poorten en sensoren. Met de logische modules leer je een legotreintje te manipuleren. Bijvoorbeeld tot het automatisch voor het rood licht stopt, bij een seinhuis toetert of de lichten aanzet in de donkere tunnel.

Doelgroep: leerjaar 5de en 6de leerjaar

Sessies: NM

Lesgever: Brightlab

Meebrengen: laptop + externe muis

24. ICT in de kleuterklas

We verkennen de mogelijkheden van ICT in de kleuterklas. De tablet is daarbij ons hulpmiddel. We bekijken verschillende apps waarmee kleuters al spelend kunnen leren of we maken gebruik van een Green screen om de kleuter letterlijk in de opdracht te plaatsen. Tot slot raken we ook een toepassing aan waarmee je de evolutie van het kind in de digitale opdrachten kan opvolgen en kleuters elkaars werk kunnen leren waarderen. 

Doelgroep: kleuterschool
Sessies: VM1, VM2 (volzet), NM (volzet)
Lesgever: Jsit academy


Meebrengen: lijst met apps laten installeren op je tablet • Youtube • QR-codegenerator (YKART) • Scanner voor QR- en barcodes van Teacapps • Chromavid • Puzzel voor peuters • Vormen en kleuren voor peuters • App voor kinderen • Reken spelletjes voor kinderen • Matrix game 2 • Memokids • Kleutereilandje • Alfabetspel voor kinderen • Kids Brain Trainer • Seesaw • Google Chrome

25. Gynzy

Dankzij de digitale bordsoftware van Gynzy willen wij leerkrachten helpen en opnieuw meer tijd bezorgen voor wat er echt toe doet: lesgeven en jouw leerlingen ondersteunen en begeleiden. Gynzy biedt je als leerkracht twee grote producten:

  1. Een bibliotheek gevuld met tal van interactieve en handige tools voor je klasmanagement en ook kant-en-klare instructielessen die je eenvoudig kan aanpassen voor jouw manier van lesgeven. Deze lessen zijn steeds gebouwd op basis van de leerplandoelen.

  2. Een adaptieve leeromgeving waar leerlingen oneindig en op eigen tempo en niveau kunnen oefenen aan leerplandoelen. Gedifferentieerd, onmiddellijke feedback en geen verbeterwerk meer.

Je leert op een eenvoudige en snelle manier digitaliseren op maat en snelheid van jouw mogelijkheden.

Doelgroep: lagere school

Sessies: NM 

Lesgever: Gynzy

Meebrengen: laptop of tablet

26. Google in de basisschool

Wil jij meer leren over de Google mogelijkheden in de basisschool?
In deze workshop leer je hoe je een Google formulier kan maken en gebruiken. We nemen ook een kijkje bij Google Classroom, Google Drive en andere Google-apps.

Doelgroep: lagere school

Sessies: NM

Lesgever: Zavo Secundair

Meebrengen: laptop

27. Audio Audacity

Audacity is een gratis audio programma waarmee je op een eenvoudige manier zelf een muziekstuk kan maken.
Stap voor stap laat ik je de basis mogelijkheden van het programma zien.
Zo knippen, plakken, vervormen, versnellen, … we ons eigen muziekstuk.
Na de uitleg over de basis functies krijg je vooral veel oefentijd om aan de hand van enkele leuke opdrachten je eigen muziekstuk in elkaar te boksen.
Zo leer je niet alleen met het programma werken maar doe je ook enkele zeer concrete muzikale ideeën op.

Audacity is een niet te missen tool voor elke leerkracht die op een creatieve manier met muziek in de klas aan de slag wil gaan.

Doelgroep: kleuterschool, lagere school

Sessies: VM1, VM2, NM (volzet)

Lesgever: CreaLiefMuziek

 

Meebrengen: laptop  en de laatst werkende versie van Audacity en werkmap. Volg hiervoor deze richtlijnen.

 


 

28. Clicksafe vorming - GEANNULEERD

Deze vormig gaat over veilig en verantwoord internet en geeft achtergrondinformatie bij hoe kinderen met het internet omgaan.

Met deze pedagogische vorming wil Child Focus leerkrachten helpen om het thema “veilig en verantwoord internet” te bespreken met kinderen. De vorming geeft achtergrondinformatie bij hoe kinderen met het internet omgaan en welke risico’s hiermee gepaard gaan. Ze reiken ook heel wat concreet pedagogisch en gratis materiaal aan waarmee je daarna aan de slag kan gaan: een bordspel, de website www.iedereeneenmax.be en preventiematerialen. Een echte pedagogische gereedschapskist dus.

 

Doelgroep: zorgcoördinatoren, lagere school

Sessies: VM1

Lesgever: Childfocus

Meebrengen: laptop

29. Programmeren en ICT bij jongste kleuters - VOLZET

In deze workshop gaan we aan de slag met de FisherPrice code rups en Qobo, twee programmeerbare tools die je kan inzetten in de klas. Daarnaast bekijken we een aantal bruikbare ICT-apps voor kleuters waaronder Play Doh Touch, code.org,...

 

Doelgroep: leerkrachten 2,5 tot 4-jarige kleuters
sessie: VM1
Lesgever: Fyxxi

30. Robotica in de kleuterklas - VOLZET

In deze workshop gaan we aan de slag met enkele programmeerbare robots: Cubetto, Matata, Dash en Dot,... We bekijken de mogelijkheden en zien hoe we die in de klas kunnen inschakelen.

 

Doelgroep: leerkrachten 4 tot 6-jarige kleuters
sessie: VM2
Lesgever: Fyxxi

31. Programmeren in de kleuterklas - VOLZET

Hoe zet je kleuters aan het programmeren? Via unplugged programmeren, met Scottie Go Basic bekijken we enkele mogelijkheden. Daarnaast staan we ook stil bij hoe je STEAM lessen kan maken met eenvoudige Duploblokken. Tot slot gaan we aan de slag met de LEGO Coding Express, dit is de LEGO Education Duplo trein. We bekijken de kleurfiches die je op de sporen kan leggen en de app waarmee je de trein kan koppelen.

Doelgroep: kleuterschool
sessie: NM
Lesgever: Fyxxi

32. Programmeerbare tools voor lager onderwijs

In deze workshop staan we stil bij een aantal programmeerbare tools voor het lager onderwijs. We bekijken de Ozobots van nabij en gaan aan de slag met Scottie GO,...

 

Doelgroep: leerkrachten 1ste t.e.m. 4de leerjaar
sessie: VM1
Lesgever: Fyxxi

33. LEGO Mindstorms

In deze workshop ga je aan de slag met EV3-classroom app en hoe je die kan inzetten in de klas. Je krijgt tevens tips en tricks hoe je met de EV3 Mindstorms aan de slag kan gaan.

 

Doelgroep: leerkrachten 5de en 6de leerjaar
sessie: VM2
Lesgever: Fyxxi

34. LEGO We Do 2.0

In deze workshop bekijken we van nabij de LEGO We Do-app. We laten je kennismaken met de verschillende mogelijkheden in het programma.

 

Doelgroep: lagere school
sessie: NM
Lesgever: Fyxxi

35. Scratch Jr.

Iedereen die logisch kan denken, kan ook programmeren. Al van jongs af aan kan dit worden aangeleerd met een grafische methode. Voor de jongsten in de lagere school gaan we aan de slag met Scratch Jr. Deze vereenvoudigde versie van Scratch biedt de mogelijkheid om door middel van visuele blokken een programma op te bouwen en onmiddellijk uit te voeren op de tablet. 

 

Doelgroep: leerkrachten 3de kleuterklas, 1ste en 2de leerjaar
Sessies: VM1
Lesgever: Jsit academy


Meebrengen: Android tablet met scratch Jr.

36. Scratch

Iedereen die logisch kan denken, kan ook programmeren. Al van jongs af aan kan dit worden aangeleerd met een grafische methode. Scratch werkt ook met visuele blokken, maar er zijn meer mogelijkheden om het programma interactiever te maken. Hiermee programmeren onze leerlingen hun eerste echte game!

 

Doelgroep: leerkrachten 3de t.e.m. 6de leerjaar
Sessies: NM
Lesgever: Jsit academy


Meebrengen: laptop met Scratch

37. Micro:bit

De leerlingen kunnen met een micro:bit aan de slag: we schrijven een programma voor een zogenaamde Single Board Controller, een fysieke minicomputer die met de echte wereld in interactie kan gaan met lampjes, knopjes en nog veel meer. Het programma kan visueel door middel van blokken worden opgebouwd of worden geschreven in echte code.

Doelgroep: leerkrachten 3de t.e.m. 6de leerjaar
Sessies: VM2
Lesgever: Jsit academy


Meebrengen: laptop met Micro:bit

38. De tablet in de les LO: gedifferentieerd werken met de SAMapp

SAM staat voor Samen Actief met Media en is een digitaal project ontwikkeld door en voor leerkrachten bewegingsopvoeding!
De SAMapplicatie is een interactieve tool waarmee leerlingen via korte videofragmenten zelfstandig en op eigen niveau verschillende bewegingsvaardigheden kunnen inoefenen.
Achter het concept schuilt een moderne visie op bewegingsopvoeding.

SAM helpt je om hedendaagse en kwaliteitsvolle bewegingslessen uit te bouwen, waarbij elk kind op eigen niveau kan leren bewegen.
Nieuwsgierig? Ontdek de SAMapp alvast gratis in de  App- of Playstore!

 

Doelgroep: leerkrachten lager onderwijs en lichamelijke opvoeding

Sessies: NM

Lesgever: Joris Brans van STIP


Meebrengen: een tablet met de SAMapp - https://samapp.be/

Met dank aan onderstaande partners:

Naamloos-3_Tekengebied 1.png
Naamloos-3-03.png
Naamloos-3-12.jpg
Naamloos-3-08.jpg
Naamloos-3-04.jpg
stip2_Tekengebied 1.jpg
Naamloos-3-02.png
Naamloos-3-14.jpg
Naamloos-3-11.jpg
Naamloos-3-07.jpg
Naamloos-3_Tekengebied 1.jpg
Naamloos-3-20.png
Onwob_Tekengebied 1.jpg
Naamloos-3-13.jpg
Naamloos-3-10.png
Naamloos-3-06.jpg
Naamloos-3-03.jpg
Naamloos-3-18.png
Naamloos-3-17.png
Naamloos-3-15.jpg
Naamloos-3-09.jpg
Naamloos-3-05.jpg
Naamloos-3-16.jpg
Naamloos-3-19.png